1 , آبان , 1403

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

توجیه اقتصادی برقی

مقدمه:
گسترش و توسعه شهر سازی و ایجاد مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری و کاهش منابع و افزایش روزافزون قیمت انرژیهای فسیلی و همچنین مساله تامین و تولید هوای مطبوع با شرایط دلخواه، مناسب و با توجه به نیاز افراد و اقتضای نوع کاربری ساختمانها موجب پیشرفت سریع فن آوری تولید برتر سیستمهای حرارتی و برودتی گردیده است. بطوریکه انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب نقش مؤثری در تامین ارزش افزوده ساختمانها پیدا کرده است.
سیستم گرمایش کفی یک سیستم مدرن و امروزی، و یکی از موثرترین سیستمهای موجود در دنیاست که دارای مزایای غیرقابل انکاری نسبت به سایر سیستمها می باشد و بر اساس آخرین نتایج ترمو گرافیکی و مقایسه بین مدلهای گرمایشی، سیستم حرارتی تابش(گرمایش کفی) به عنوان برترین مدل حرارتی و راحت ترین سیستم حرارتی تنفسی انتخاب گردیده است.
انتقال انرژی به صورت تابشی توسط انتقال حرارت از یک سطح گرم به سطحی سردتر صورت می گیرد. زمانی که بین دو سطح اختلاف دما وجود دارد ، هر دو سطح به سمت ایجاد تعادل پیش می روند و انرژی تابشی از طریق فضا عبور می کند و زمانی به گرما تبدیل می شود که با یک سطح سردتر برخورد کند.
کاربرد:
این سیستم برای کف های مختلف با پوشش های متفاوت از جمله سنگ، سرامیک، پارکت و موکت مناسب است و می تواند در مکانهای زیر قابل استفاده باشد :
۱- محیطهای مسکونی
2- محوطه دور استخر : با استفاده از سیستم گرمایش کفی در محوطه استخر شرایط مطلوبی برای راه رفتن و دراز کشیدن ایجاد می گردد. کف استخر سریع تر خشک شده و میزان لغزندگی آن کم می شود. از این سیستم در بخش های مختلف سونا، قسمت رختکن و دوش ها نیز می توان استفاده کرد.
۴- محیط های صنعتی مانند انبار و سالن های تولید
۵- سالن های ورزشی ۶- کتابخانه ها ۷- مساجد ۸- سالنهای اجتماعات
۹- هتل ها 10-بیمارستانها ۱1 – رستورانها 1۲ – دفاتر اداری
1۳ – فروشگاهها 1۴ – گلخانه ها 15- موزه ها 1۶ – چمن ها و زمینهای باز ورزشی
بررسی سیستم گرمایش کفی از لحاظ صرفه اقتصادی:
شاید در نگاه اول طراحی و اجرای این سیستم بسیار گران و مقرون به صرفه خصوصٌا برای محیطهای مسکونی نباشد. اما امروزه در اجرای پروژه های عمرانی و با ورود متدهای جدید مدیریت پروژه ها هزینه کمتر در مقطع زمانی اجرای پروژه معیار اقتصادی بودن آن به حساب نیامده و پارامترهایی چون طول عمر مفید پروژه، ارزش افزوده، کاربری بیشتر و سهولت استفاده همراه با بهره وری بهتر و بالاتر در استفاده و نگهداری و تجهیزات، مطابقت با محیط زیست و ضایعات کمتر در زمان بهره برداری، رعایت الگوی مصرف انرژی و غیره ……… باعث تحلیل ارزشی صرفه اقتصادی پروژه ها گردیده است که گاها در مواردی به افزایش هزینه اجرای پروژه ها می انجامد که این افزایش هزینه در اصل نوعی سرمایه گذاری برای ارزش افزوده بیشتر پروژه در زمان بهره برداری که موجب سود دهی بیشتر نیز خواهد شد، می باشد.
در اصل در برخورد با این مساله نیز باید به همین منوال عمل نمود، بطوریکه با در نظر گرفتن مزایایی که این سیستم دارد از جمله سریعتر شدن زمان اجرای عملیات ساختمان سازی از طریق ایجاد امکان کار ساختمانی در زمان فصل سرما و مستقل نبودن اجرای سقف از عملیات تاسیساتی از نظر زمانی و دیگر مزایای بیان شده در بند ۴ مقاله به تحلیل ارزش اجرای پروژه پرداخته می شود.
اما در نهایت ارائه یک طرح کلی برای بررسی اقتصادی یک پروژه غیر منطقی بوده و می بایست برای هر پروژه با توجه به شرایط و امکانات و ایده آل مورد تفاضا و بررسی جوانب، به بررسی امکان اجرای طرح و توجیه اقتصادی آن پرداخت.

پارامترهای موثر در طراحی و اجرای سیستم:
هر چند به ظاهر اجرای سیستم گرمایش کفی کار ساده ای به نظر می رسد. اما اجرای صحیح و کارآمد سیستم نیازمند مجموعه کاملی از تجهیزات لازم و محاسبات و طراحی دقیق و متکی بر دانش فنی روز می باشد. در زیر به پاره ای از پارامترهای مهم اشاره می گردد.

مزايای سيستم گرمايش از کف

محيطی که در آن از سيستم گرمايش کفی پايپکس استفاده شده باشد:
• مانند سيستم رادياتور دوده نمي گيرد.
• فضايي بابت وسايل انتقال انرژی(شوفاژ) اشغال نمي شود .
• تا 50% درصد صرفه جويي در مصرف سوخت دارد به طوريکه هزينه خود را طي چند سال مستهلک مي نمايد.
• حجم تاسيسات مکانيکی “به علت راندمان بالای حرارتی” پايين می آيد.
• تنفس در آن “به علت عدم حرکت ذرات معلق در هوا” بسيار بهداشتی و لذت بخش مي باشد.
• ضخامت مورد نیاز جهت کار حدود یک سانت می باشد.
• در صورت قطع قسمتی از کابل توسط دستگاه cable tester قسمت قطع شده مشخص و ترمیم می شود.